Friday, March 7, 2014

HIDAYAH MILIK TUHAN

Assalamualaikum..

sekadar perkongsian untuk tatapan bersama, semoga ia menjadi barakah dan memberi keberkatan untuk semua. Pencarian Maha Agung, Maha Besar, Al-Khalid, Al-Rahman, Al-Rahim..Segala puji bagi-Mu jua, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dan para sahabat, para ambia, wali-wali dan sehabat golongan syurga. Insya-ALLAH.

kepada pembaca budiman, pernahkah anda merasa kerdil ketika mengadap tuhan, ketika berada di rumah Allah swt..Subhanallah, Maha Suci Allah. Kasih yang tidak pernah putus dicurah, nikmat hidup yang berpanjangan sehingga ke saat ini.

Alhamdulillah, aku masih diberi kesempatan untuk mencari Al-Khalid, terima kasih ya tuhan!! pada ketika titis air yang membasahi anggota sekujur tubuh yang kotor, membasuh lumuran-lumuran kepekatan dosa yang pernah dilakukan, hinanya aku. Sewaktu melangkah masuh ke gerbang suci, pergi mengadap ilahi, terasa diri aku terlalu kerdil, kecil, malunya aku pergi mengadap tuhan membawa diri yang kotor, penuh noda dosa. Lalu berdirilah aku menanti azan yang akan di kumandangkan, menanti dengan penuh malu. Saat ia dilagukan, aku tunduk. Betapa dekatnya alunan itu memanggil aku, terlalu dekat, sehingga terasa dalam hati mungkin inilah bermulanya perjalanan aku. Alunan itu memanggil aku kembali pada pencipta..Allahuakhbar!!

Syukur pada-Mu Ya Rabb, bagaimana harus aku basuh kotoran-kotoran yang sekian lama membuat hati gelap? lalu jari jemari penuh sabar membilang tasbih, dengan harapan semoga aku kembali ke jalan yang benar. Demi tuhan, aku tidak sedar berderainya air mata membasahi pipi, skrip drama yang tidak diatur. Sambil mulut tidak lekang menyebut nama-Mu, bertasbih pada-Mu, bertahmid, aku melihat ke kubah, penglihatan tembuh melihat langit nan rendang, "Tuhan jika ini jalan terbaik pernah engkau berikan kepada aku, biarkanlah aku disini, janganlah Engkau kembalikan aku ke jalan yang penuh kegelapan" hati ini berkata.

Masjid ini menjadi saksi "Tuhan, jika kelapangan yang Engkau berikan selama ini adalah tipu daya dunia, biarkanlah aku terus miskin sebegini, aku percaya pada kuasa-Mu, bahkan segala Dzat-Mu, segala yang ada di langit dan di bumi adalah kerajaan Mu. Jika takdir ini, memisahkan aku dari kegelapan, teruskanlah ujian ini, semoga aku menjadi hamba yang selalu sabar dan bersyukur atas segala pemberian-Mu". Waktu itu aku tidak boleh tipu, aku biarkan mata ini menangis penyesalan.

Hari seterusnya, sewaktu melangkah ke masjid, kelihatan jauh van jenazah yang berdiri megah di depan tangga masjid, hati berkata "siapa pulak yang mati ini", kaki melangkah laju, sambil mengejar seruan azan, mata memerhati akan jenazah yang telah dikafankan itu, terus ke bilik wuduk. Semoga roh si mati akan tenang dan mendapat perlindungan daripada Allah swt. Selepas magrib penghuni masjid mencapai Yasin, bergema kata-kata tuhan di alunkan, Allahuakhbar!! jenazah itu dibiarkan sahaja, sambil mata aku bulat memandang. Hati berkata lagi "Mungkin Allah nak berikan peringatan kepada aku, supaya ingat mati". selepas bacaan Yasin, jenazah itu di bawa masuk, aku hanya mampu memerhati, lalu hati berkata-kata "inilah sembahyang terakhir kamu, dan inilah jejak terakhir kamu ke masjid, dan begitulah juga aku".

No comments:

Post a Comment