Thursday, March 6, 2014

AKU MASIH DI SINI IBU AYAH


Dari jauh aku melihat
liku dan ranjau
menelusuri jalan hidup
depan dan belakang 
penuh cabaran.

Aku berdiri di sini
cuba mentafsir 
kasih  ibu
aku cuba cungkir
pengorbanan ayah,
aku cuba ingat 
perjuagan mereka
tidak putus dicurah.
Aku belajar kasih dari
seorang ibu
aku belajar tabah dari
seorang ayah
wali keramat pemberian ilahi.

Aku yang masih di sini
hanya mampu pejamkan mata
hadirkan wajah indah
wajah syurga
melihat dalam pejam
senyum dan tawa
lalu kuntum rindu yang
tersimpan terubat jua akhirnya.

Aku masih di sini
inginku gapai kasih ibu 
tak sampai
inginku balas jasa ayah
tiada nilai
inginku peluk mereka
tangan tak capai.
hanya doa, bisa kutitip
kepadamu ibu ayah
moga tenanglah disana.

Ya Allah, Ya Tuhan segala puji milik-Mu, Keagungan, Kemuliaan, Engkaulah tuhan yang membuka mata kami dipagi hari, Engkaulah yang mengalirkan darah dalam diri kami, Engkaulah yang mendegukkan jantung di dalam dada kami, meskipun mata kami tak mampu melihat Mu, tangan kami tak mampu menyentuh-Mu, tapi Engkau lebih dekat dari urat nadi kami sendiri..Tuhanku, ampunkahlah dosa kedua ibu bapa kami, terimalah solat dan segala amalan kedua orang tua kami, jauhilah ibu bapa kami dari menyentuh api neraka-Mu kerana sifat kami di dunia ini, jagalah mereka seperti mana mereka menjaga kami di dunia ini, lapangkahlah kubur mereka, jauhkanlah azab Mu dari mereka, Tuhan, jangan jadikan kami orang-orang yang sombong di muka bumi-Mu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..

tokuban
6 Mac 2014

kalau ia bermanfaat kepada saudara/saudari, kongsilah kepada sesiapapun..






No comments:

Post a Comment